Dorești
să experimentezi ceva nou?
Să
participi la concursul cel mai tare al sezonului unde sunt incluși participanții
din raioanele: Ungheni, Nisporeni, Hâncești și Călărași?
Dorești
să-ți faci noi prieteni și să concurezi cu ei intelectual?
Te
așteptăm la acest fascinant concurs unde vei învăța și totodată te vei
distra!!!
Dăm
start ediției a IV-a a proiectului „Sânt tânăr și doresc să mă
manifest intelectual”! prin Concursul Brain-Ring, ediția a IV-a
Activitatea 1 - După primirea
materialelor teologico-didactice de pe site-ul www.atosmd.club, tinerii vor forma
echipe din 6 tineri. Se alege o singură echipa care va reprezenta școala dată la concursul raional care va
concura cu celelalte echipe din celelalte școli, la activitatea 2.
Activitatea 2 - La concurs participă toate echipele
dintr-un singur raion. Ele vor concura reciproc, în final ajungând doar o
singură echipă care va reprezenta raionul la finala concursului. Desfășurarea pe raioane: Călărași – 3 aprilie, Ungheni – 4
aprilie, Nisporeni – 5 aprilie, Hîncești – 6 aprilie
Activitatea 3 - Tabăra de vară. Tinerii
vor fi cazați timp de 5 zile gratuit
la Tabără de vară de pe lângă una din mănăstiri care va fi în proiectul dat, și vor participa la o gamă largă de
activități: Sfânta Liturghie,
cursuri și seminare pe teme
diferite, vor fi activități
în sânul naturii și
în jurul focului de noapte, un mic concurs sportiv între echipe: intelectual și de teren. 20 – 25 august
Activitatea 4 - Finalul concursului. Aici
se vor întruni în runda finală echipele învingătoare, câte una din fiecare
raion: Ungheni, Nisporeni, Hâncești și Călărași, dar sânt invitați toate echipele care au participat de la
începutul concursului. 16 septembrie Mănăstirea Hîrbovăţ
Rugăm ca echipele care doresc să concureze să ne
trimită pe mail: info@atosmd.club, următoarea informație:
1.Instituția pe care o reprezentați.
2.Localitatea de unde sunteți.
3.Denumirea echipei.
4.Nume, prenume, număr telefon a căpitanului.
5.Nume, prenume, număr telefon a celor 5
membri.
Puteți descărca temele accesând PDF DOWNLOAD
Puteți descărca temele accesând PDF DOWNLOAD
Temele pentru concursul Brain-Ring, ediția a IV – a
Perioada de implementare februarie – septembrie 2017
Toată programa cuprinde 3 capitole:
1. Asociația Tinerilor Ortodocși din Moldova
2. Sfânta
Scriptură sau Biblia
3. Sinoadele
ecumenice ale Bisericii
I - Asociația
Tinerilor Ortodocși din Moldova
ATOM își are
începutul activităților în r-nul Sîngerei, s. Vrănești din anul 2011, dar își
întărește pozițiile de activitate în data de 4 iunie 2012 prin Adunarea ATOM
unde am văzut:
Viziunea: De
la tineri activi spre comunități participative!
Misiunea: Trezirea
conștiinței și promovarea valorilor morale ale neamului nostru, bazându-se pe
noua generație și educare ei.
Până în prezent
ATOM, a desfășurat proiecte cu o programă largă de activități, anume ca să
poate întruni mai mulți tineri și doleanțe a lor. Încercăm să dezvoltăm lideri
și tineri de echipă care să poată promova valorile autentice ale neamului
nostru și să poată dezvolta principii europene la ei acasă.
Lozinca: Noi de fiecare dată o să învingem fiindcă avem: credință, curaj și entuziasm...!
Toți elevii și studenții din Republica Moldova și nu
numai, care mărturisesc învățătura Bisericii Ortodoxe și doresc ca prin
comportamentul, faptele și deciziile lor să se schimbe pe sine și pe cei din
jur pe calea cea bună. Toți cei care doresc să se alăture ATOM o pot face
venind la centrul nostru (nu este sediul încă), ori lăsându-ne adresare la
contacte...
Obiectivele prioritare ale ATOM:
- Înrolarea tinerilor ca voluntari activi ai
societății: De la tineri activi spre
comunități participative.
- Promovarea credinței și a valorilor
spiritual-culturale creștine ortodoxe, prioritar în rândul tinerilor elevi;
- Educarea lucrărilor în grup, ca o familie:
Proiectele realizate de către ATOM, denumirea și ce
activitate cuprinde.
PROIECT
– Un zâmbet pentru copiii, - promovează în rândul
copiilor activități încadrându-i pe ei înșiși spre a aduce bucurie lor și celor
din jurul lor. Cuprinde masă dulce, cadouri, etc. Include deplasare la Centrele
pentru copii cu dezabilități încadrându-i activ în colaborare.
PROIECT – Din
ruine spre lumină - acest proiect de înfrumuseţare şi înverzire a
teritoriului din jurul izvoarelor, fântânilor, răstignirilor.
PROIECT - HIV Conștient Protejat Permanent –
Sensibilizarea opiniei publice despre pericolul Hiv-Sida, prin împărțirea
pliantelor, participarea la cursuri și seminarie de înștiințare.
PROIECT – Cui
dăruiesc inima mea. – Activitatea include în sine formarea unei inimi la o
sărbătoare specială dedicată mamelor, profesorilor, persoanelor dragi și este
desfășurată în rândul copiilor sau a celor cu dezabilități ca să promoveze
dragostea față de cei care iau crescut sau îi îngrijesc.
PROIECT – Colind – Copiii, tinerii învață
colinzi și prin colind la Nașterea Domnului, promovează cultura noastră
Ortodoxă.
PROIECT - Antreprenoriat Social pentru
Tineri din Mediul Rural la ONG - participare la proiectul dat a tinerilor
și încadrarea ONG-urilor în antreprenoriat, iar banii colectați să fie ca
sprijin pentru alte proiecte promovate de Asociația noastră. Noi am beneficiat
de un aparat de popcorn, iar voluntarii la hramul orașului sau alte zile
vindeau popcorn și am putut realiza alte proiecte.
PROIECTE – Ziua mondială a luptei contra
tuberculozei - Participarea tinerilor la sensibilizarea societății prin
împărțirea pliantelor spre a merge la doctor dacă tușesc mai mult de 3
săptămâni, participare la seminar pe tema dată.
PROIECTE – De la tineri activi, spre
comunități participative – Promovarea voluntariatului în rândul tinerilor,
de ai face activi în societate și să fie promotori ai voluntariatului în
localitățile de unde sunt.
PROIECT – “Eco-Paper” Colectarea
hârtiei utilizate din rândul cetățenilor.
PROIECT - Pachet social pentru bătrâni
– bătrânii, familiile social vulnerabile la sărbători au primit pachet cu
produse alimentare, din colectarea de fonduri prin vinderea popcornului sau a
donațiilor din partea oamenilor cu suflet mare.
PROIECT –
Ajutăm copiii ca sunetul clopoțelului să sune ca bun venit pentru
toți - campaniei de colectare a rechizitelor școlare pentru copiii din
familii social vulnerabile.
PROIECT –
Seminare – ne
întâlnim cu tinerii atât la sediul asociației, dar ne ducem în vizită prin sate
cu teme interesante de discuție și dezbateri care ar interesa pe tineri.
PROIECT -
Ești prietenul meu? lasă netul
fii alături! – este un proiect ce ar sensibiliza pe tineri de a
conștientiza că prietenul adevărat e acela care este alături și nu cel de pe
rețelele de socializare, de aceea îi invităm de a invita prietenii la o
întâlnire de suflet în parc unde tinerii voluntari vor pregăti activități.
PROIECT – Sânt tânăr și doresc să mă manifest
intelectual prin concursul Brain-Ring -
Activitatea 1 - După primirea materialelor teologico-didactice de
pe site-ul www.atosmd.club, tinerii vor forma
echipe din 6 tineri. Se alege o singură echipa care va reprezenta școala dată
la concursul raional care va concura cu celelalte echipe din celelalte școli,
la activitatea 2.
Activitatea 2 - La concurs participă toate echipele
dintr-un singur raion. Ele vor concura reciproc, în final ajungând doar o
singură echipă care va reprezenta raionul la finala concursului. Desfășurarea
pe raioane: Călărași – 3 aprilie, Ungheni – 4 aprilie, Nisporeni
– 5 aprilie, Hîncești – 6 aprilie
Activitatea 3 - Tabăra
de vară. Tinerii vor fi cazați timp de 5 zile gratuit la Tabără de vară
de pe lângă una din mănăstiri care va fi în proiectul dat, și vor participa la
o gamă largă de activități: Sfânta Liturghie, cursuri și seminare pe teme
diferite, vor fi activități în sânul naturii și în jurul focului de noapte, un
mic concurs sportiv între echipe: intelectual și de teren. 20 – 25 august
Activitatea 4 - Finalul
concursului. Aici se vor întruni în runda finală echipele învingătoare,
câte una din fiecare raion: Ungheni, Nisporeni, Hâncești și Călărași, dar sânt
invitați toate echipele care au participat de la începutul concursului. 16 septembrie
PROIECT – Provocare și Discuție – pe rețelele de socializare punem o temă de discuție și venim cu dezbateri despre unele mituri sau realități care apar ca informație în rândul tinerilor ca o provocare.
PROIECT –
Biblia pe înțelesul tuturor - din discuție cu tinerii pe
parcursul a mai mulți ani, s-a văzut dorința lor de a merge pe Calea Domnului,
dar internetul a venit ca un zid între tânăr și Dumnezeu, de aceea dorim prin
intermediul internetului să dezvoltăm acest lucru. Pe rețeaua de socializare a
asociației
odnoklasniki.ru
o să fie zilnic postat câte un capitol din Biblie începând cu Evanghelia de la
Matei și mai departe... Jos la comentarii tinerii care o sa aibă întrebări
referitor la capitolul dat o să avem posibilitatea să discutăm. Toți cei
cointeresați o să facem 3 lucruri: folosim timpul cu folos, citim studiind
Biblia și dăm răspuns la versetele care au un înțeles nu prea pe înțelesul
tuturor.
PROIECT – De la
pocăință, prin iertare, spre lumina Învierii - în
prima săptămână din Postul Mare prin sloganul ,,De la pocăință, prin iertare,
spre lumina Învierii”. Tinerii voluntari înarmați cu fișe de Mărturisirea de
Obște a Păcatelor si lumânări au colindat câteva biserici din or. Ungheni,
începând cu Catedrala Episcopală, Sf. Alexandru Nevsky, îndemnând oamenii spre
o mărturisire și viață corectă atât trupește cât și duhovnicește.
Lucrurile simbolice date oamenilor ia făcut să fie receptivi, dar și
entuziasmați, deoarece această activitate s-a desfășurat pentru prima dată.
Voluntarii au fost fericiți să aprindă o lumină în conștiința fiecărui creștin
și să îndemne oamenii spre pocăință. Nu doar bătrânii, dar și tânăra generație
manifestă interes pentru credință și au dragoste față de Dumnezeu.
PROIECT – Prețuiește
viața - Ținând discuții cu foarte mulți tineri prin rețelele
de socializare se vede spaima tinerilor de a da pe față problemele vieții pe
care le au și fiind goi lăuntric fără a avea o susținere morală, sau pe cineva
cui ar putea săi descopere problemele cu care se confruntă adolescenții, cad în
deznădejde, iar alții chiar își iau viața prin diferite forme ale sinuciderii.
Tinerii cred că dacă îți pun capăt zilelor, pun și capăt problemelor apărute în
viața lor. Începând din particular și văzând că e posibil de a schimba
atitudinea adolescentului de a alege ceva în viața sa și anume viața, de aici a
și pornit ideea de a promova această idee și în noi orizonturi și pe o scară
mai largă. Tot ici intră și participarea la marșuri pentru viață și contra
avortului, seminare de informare a tinerilor despre sindromul post avort.
PROIECT – Pelerinaje
– împreună cu tinerii facem călătorii redescoperind locurile pitorești ale
Moldovei, vizitarea mănăstirilor și încadrarea în viața fiecărei mănăstiri prin
discuție cu călugării mănăstirilor, care povestesc despre viața monahală.
PROIECT –
Gala Voluntarilor ATOM – este un eveniment intern ce
recunoaște meritele voluntarilor din
cadrul AO Asociația Tinerilor Ortodocși din Moldova, care este și organizatorul
evenimentului.
Participanți:
(1) membri și
voluntari din cadrul ATOM;
(2) instituții de
învățământ cu care am colaborat;
Secțiunile din concurs:
1.
Cel mai activ Coordonator de proiecte;
2.
Cel mai activ Vicepreședinte ATOM;
3.
Cel mai activ Voluntar ATOM;
4.
Cel mai bun eseu;
5.
Cel mai activ preot care a susținut programele de voluntariat ATOM în
localitate;
6.
Cel mai activ profesor ce a susținut programele de voluntariat ATOM în
localitate;
7.
Cea mai activă Instituție de învățământ care ne-a susținut în promovarea
voluntariatului.
Sfânta
Scriptură sau Biblia
Descoperirea dumnezeiasca cea mai presus de fire se găsește în Sfânta Scriptură
și în Sfânta Tradiție.
Sfânta Scriptură sau Biblia este colecția cărților numite ale Vechiului și ale Noului
Testament, scrise sub insuflarea Duhului Sfânt, într-un răstimp de aproape 1500
de ani, adică de la Moise (cca. 1400 i. Hristos) pana la autorul Apocalipsei
(cca. 100 d. Hristos). Aceste cărți sunt comoara cea mai prețioasă de lumina
și mântuire pe
care Dumnezeu a dat-o oamenilor. Biserica le păstrează ca pe un odor de mare preț și le folosește ca pe un
izvor de apa vie din care soarbe învățătura cea dumnezeiasca.
De ce Sfânta Scriptură se mai numește și Biblie?
Cuvântul “Biblie” este de obârșie greceasca și înseamnă “cărți” sau “carte”.
“Cărțile” sau
“cartea” Sfintei Scripturi și-au păstrat de-a lungul veacurilor numele grecesc de
Biblie, atât pentru ca Sfânta Scriptură a fost scrisa o buna parte în limba
greaca, cat și pentru ca, la
început, în primele veacuri ale creștinismului, învățătura cuprinsa în
ea a fost propovăduită mai ales în graiul grecesc, așa cum arata
documentele timpului, îndeosebi Sfânta Tradiție.
Acest cuvânt, Biblie, care e cel mai întrebuințat, atât de creștini cat și de necreștini, înfățișează deci Sfânta
Scriptură ca pe o carte în sine, singura care de-a lungul istoriei și-a păstrat
acest nume fără alt adaos și pe care noi credincioșii o socotim cartea mai presus de
toate celelalte cărți, cartea cărților, cartea pe care, daca n-o putem
numi cea mai mare ca întindere, o putem numi cea mai prețioasă, pentru
cuprinsul și roadele ei în
sufletele noastre.
Prin ce se deosebește Sfânta Scriptură de celelalte cărți?
1) Sfânta Scriptură
se poate citi cu cel mai mare folos de oricine: învățat sau neînvățat, din orice
parte a lumii. Ea cuprinde învățături mântuitoare și folositoare, caci ne vorbește despre
Dumnezeu și despre mântuirea
noastră în comuniune cu Dumnezeu prin Hristos, cu ajutorul harului Duhului Sfânt.
«Iar scopul și rostul
Sfintei Scripturi este, spune Sfântul Atanasie cel Mare, acea vestire îndoită
despre Mântuitorul: ca El a fost pururea Dumnezeu și Fiu, fiind Cuvântul
și strălucirea și înțelepciunea Tatălui;
și ca pe urma, luând
trup pentru noi din Fecioara Maria, Născătoarea de Dumnezeu, S-a făcut om.
Iar aceasta îndoită vestire se poate afla, urmărind-o în toata Scriptură de
Dumnezeu insuflata» cum însuși Domnul a spus: “Cercetați Scripturile,
ca ele sunt cele ce mărturisesc despre Mine” (Ioan 5, 39)17 (Sfântul Atanasie
cel Mare, Trei cuvinte împotriva arienilor, XXIX, în Sf. Atanasie cel Mare,
Scrieri, Partea I, “P.S.B.”, Bucuresti, 1987, p. 357). Ea ne învață apoi cum sa trăim
după voia lui Dumnezeu, adică bine18 (Fer. Augustin, Comentarii la Psalmi, 90,
21, Migne, P. L., XXXVII, col. 1159), în înțelesul cel mai deplin al acestui cuvânt.
Sfânta Scriptură spune numai adevărul, caci Duhul Sfânt n-a înșelat pe
slujitorii Săi, proorocii19 (Sf. Ipolit, Comentarii la Daniil, 4, 6, CB 1, 1,
col. 198; Fer. Augustin, Scrisoarea 28, 3, 3, Migne, P. L., XXXIII, col. 112).
Oamenii nu puteau cunoaște prin firea și prin mintea lor lucruri așa de mari și de dumnezeiești, ci numai
printr-un dar coborât de sus asupra oamenilor sfinți.
2) Sfânta Scriptură are o unitate desăvârșită. Același suflu
dumnezeiesc se simte la citirea tuturor cărților ei, deși acestea sunt
deosebite intre ele din punct de vedere al conținutului și al formei de
exprimare. Fiind data prin Sfântul Duh, Sfânta Scriptură cuprinde adevărul.
Nimic nedrept sau prefăcut nu se afla într-însa (Sf. Clement Romanul, Scrisoarea I către Corinteni, 45, 2, 3, Migne, P.
G., I, col. 300). Sfânta Scriptură nu se contrazice (Sf.
Iustin Martirul și Filozoful, Dialogul cu Iudeul Trifon, 65, 2, Migne,
P. G., VI, col. 625; Sf. Epifanie, Contra ereziilor Panarion, 70, 7, Migne, P.
G., XLII, col. 349), cum se contrazic învățătorii și scrierile
păgane (indemn catre Greci, cap. 8,
Migne, P. G., VI, col. 256). Daca scrierile Proorociilor sunt de acord cu
Evangheliile, este pentru ca toți au vorbit insuflați de un singur Duh, al lui Dumnezeu (Teofil al Antiohiei, Catre Autolic, 3, 12,
Migne, P. G., VI, col. 1137).
3) Sfânta Scriptură are o putere covârșitoare, prin care a prefăcut și preface nenumărate
suflete păcătoase în sfinți. Sfântul Apostol Pavel zice despre deosebita putere
a Sf. Scripturi: “Cuvântul lui Dumnezeu este viu și lucrător și mai ascuțit decât orice
sabie cu doua tăișuri și pătrunde pana la despărțitura
sufletului și a duhului,
dintre încheieturi și măduvă, și este judecător cugetelor și gândurilor
inimii” (Evr. 4, 12). Fericitul Ieronim, mare traducător și tâlcuitor al
Sf. Scripturi, se pronunță astfel: «Te rog spune-mi ce e mai Sfânt ca acest cuvânt
(al lui Dumnezeu)? Ce e mai plăcut ca aceasta plăcere?
Ce mâncări, ce feluri de miere sunt mai dulci decât cunoașterea înțelepciunii lui
Dumnezeu, decât pătrunderea în locurile Sale ascunse, decât privirea la ideea
Ziditorului și la cuvintele Stăpânului
tău…, decât ca aceste cuvinte ale Stăpânului, pline de înțelepciune
duhovniceasca, sa învețe pe oameni! Aibă ceilalți averile lor, bee din cupe împodobite
cu pietre prețioase, strălucească
în stofe de mătase…, fie neputincioși în a-și răpune bogățiile prin
felurite plăceri! Desfătarea noastră sa stea în a medita la legea Domnului ziua
și noaptea, a
bate la ușa care ni-i
deschisa, a primi pâinile Sf. Treimi și a merge pe valurile vieții, având pe
Domnul călăuză» (Fer. Ieronim, Scrisoarea
30, 13 CV 54, I, pag. 248).
Sf. Scriptură ne poate călăuzi, ea singură, pe calea mântuirii?
Sf. Scriptură
nu ne poate călăuzi, ea singura, pe calea mântuirii, atât pentru ca ea n-a fost
data omenirii de la început, cat și pentru ca,
atunci când a fost data, ea n-a fost singura autoritate în aceasta privință, ci a avut înaintea ei și apoi odată
cu ea Sf. Tradiție, în vatra mereu calda a obștii religioase, sau a Bisericii. Cu mult înainte de a începe Moise
sa scrie primele cărți ale Vechiului Testament, a existat o
evlavie a obștii religioase, chiar mai veche decât aceea a
Patriarhilor. Cărțile Noului Testament încep sa apară după mai
bine de zece ani de la întemeierea Bisericii.
Ele apar în sânul
acesteia. Și Biserica alege cărțile insuflate încă din veacul 1 după Hristos. Biserica este
autoritatea hotărâtoare în aceasta privință, cum și în tâlcuirea textului biblic. Ea “este stâlpul și temelia adevărului” (I Tim. 3, 15), ea tine “canonul neclintit
al adevărului” (Sf. Irineu, Contra
tuturor ereziilor, 1, 9, 4, Migne, P. G., VII, col. 545 B). În ea lucrează
Duhul Sfânt pentru păstrarea neîntinată a adevărului mântuitor. «Unde este
Biserica, zice Sf. Irineu, acolo este și Duhul lui
Dumnezeu și unde este Duhul lui Dumnezeu, acolo este
Biserica și tot harul, iar Duhul este adevarul» (Sf. Irineu, op. cit., 3, 24, 1, Migne, P.
G., VII, col. 966). Iată de ce Sf. Scriptură nu poate, ea singura, sa ne călăuzească
pe calea mântuirii, ci numai în Biserica, împreuna cu Sfânta Tradiție.
Canonul cărților Sfintei Scripturi
Prin
“canonul” cărților Sf. Scripturi, înțelegem totalitatea cărților sfinte
insuflate de Dumnezeu, mai precis lista acestor cărți. Cuvântul “Canon” n-a avut acest înțeles de la început. El e împrumutat din limba ebraica, prin
mijlocirea celei grecești, și însemna,
printre altele, “dreptar” sau “regula”. Cu aceste doua înțelesuri îl găsim întrebuințat și în Noul Testament. Sf. Apostol Pavel, după ce da anumite sfaturi
duhovnicești galatenilor, adaugă: ” Și câți vor umbla după dreptarul acesta, pace și mila asupra lor și asupra
Israelului lui Dumnezeu” (Gal. 6, 16).
Se numesc,
apoi, “canoane”, cu înțeles de “rânduială”, hotărârile privitoare la
disciplina bisericeasca și anumite părți care intra
în rânduiala slujbelor bisericești. Cărțile Sf. Scripturi cuprinzând “canonul” adică regula de credință și de viată au fost numite “canoane” cu acest înțeles, dar și cu înțelesul de
totalitate sau de lista a scrierilor care conțin aceste rânduieli.
Cuvântul “canon” are acest înțeles atât la
vechii iudei, cat și la primii creștini. Exista
un canon al cărților Vechiului Testament și un canon al cărților Noului
Testament.
Cu ce condiții au fost primite cărțile Sf. Scripturi în canonul biblic?
Cu condiția: 1) ca învățătura
cuprinsa în ele sa fie descoperita de Dumnezeu prin insuflare; și 2) ca învățătura descoperita în ele sa fie garantata de
Biserica. Biserica garanta învățătura aceasta
pe baza vechimii și apostolicității, după regula lui Tertulian,
ca acel lucru e mai adevărat, care e mai vechi și acel lucru
e mai vechi, care e de la început, și acel lucru
e de la început, care vine de la Apostoli, iar de la Apostoli vine ceea ce a
fost Sfânt în Bisericile Apostolice
(Tertulian, Contra lui Marcion, 4, 5, Migne, P. L., II, col. 366).
Cărțile Vechiului Testament
Cărțile care intra în canonul Vechiului Testament sunt:
1. Facerea
2. Ieșirea
3. Leviticul
4. Numerii
5. Deuteronomul (a doua lege)
6. Cartea lui Iosua Navi
7. Cartea Judecătorilor
8. Cartea Rut
9. Cartea întâi a Regilor (sau întâia a lui Samuil)
10. Cartea a doua a Regilor (sau a doua a lui Samuil)
11. Cartea a treia a Regilor (sau întâia a Regilor)
12. Cartea a patra a Regilor (sau a doua a Regilor)
13. Cartea întâia Paralipomena (a Cronicilor)
14. Cartea a doua Paralipomena (a Cronicilor)
15. Cartea întâi a lui Ezdra,
16. Cartea lui Neemia (a doua Ezdra)
17. Cartea Esterei
18. Cartea lui Iov
19. Psalmii
20. Pildele lui Solomon
21. Eclesiastul
22. Cântarea Cântărilor
23. Isaia
24. Ieremia (plângerile lui Ieremia)
26. Iezechiel
27. Daniel
28. Osea
29. Amos
30. Miheia
31. Iov
32. Avdie
33. Iona
34. Naum
35. Avacum
36. Sofonie
37. Agheu
38. Zaharia
39. Maleahi
2. Ieșirea
3. Leviticul
4. Numerii
5. Deuteronomul (a doua lege)
6. Cartea lui Iosua Navi
7. Cartea Judecătorilor
8. Cartea Rut
9. Cartea întâi a Regilor (sau întâia a lui Samuil)
10. Cartea a doua a Regilor (sau a doua a lui Samuil)
11. Cartea a treia a Regilor (sau întâia a Regilor)
12. Cartea a patra a Regilor (sau a doua a Regilor)
13. Cartea întâia Paralipomena (a Cronicilor)
14. Cartea a doua Paralipomena (a Cronicilor)
15. Cartea întâi a lui Ezdra,
16. Cartea lui Neemia (a doua Ezdra)
17. Cartea Esterei
18. Cartea lui Iov
19. Psalmii
20. Pildele lui Solomon
21. Eclesiastul
22. Cântarea Cântărilor
23. Isaia
24. Ieremia (plângerile lui Ieremia)
26. Iezechiel
27. Daniel
28. Osea
29. Amos
30. Miheia
31. Iov
32. Avdie
33. Iona
34. Naum
35. Avacum
36. Sofonie
37. Agheu
38. Zaharia
39. Maleahi
În afara de cărțile canonice mai sunt și alte cărți în Sf. Scriptură a Vechiului Testament?
În afara de cele 39 de cărți canonice, Sf. Scriptură a Vechiului Testament mai cuprinde și alte cărți: cărțile anaghinoscomena (bune de citit), netrecute deci în rândul cărților canonice, dar pe care Biserica, socotindu-le folositoare și ziditoare de suflet, le-a recomandat spre citire catehumenilor, adică celor care se pregăteau sa primească credința creștină. De aceea ele au fost păstrate în Sf. Scriptură, după cărțile canonice. Ele sunt pline de înțelepciune duhovniceasca și de aceea Biserica le folosește pe unele din ele chiar la sfintele slujbe.
Acestea
sunt:
1. Cartea lui Tobit
2. Cartea Iuditei
3. Cartea lui Baruh
4. Epistola lui Ieremia
5. Cântarea celor trei tineri
6. Cartea a treia a lui Ezdra
7. Cartea înțelepciunii lui Solomon
8. Cartea înțelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah (Eclesiasticul)
9. Istoria Susanei
10. Istoria omorârii balaurului și a sfărâmării lui Bel
11. Cartea întâi a Macabeilor
12. Cartea a doua a Macabeilor
13. Cartea a treia a Macabeilor
14. Rugăciunea Regelui Manase
2. Cartea Iuditei
3. Cartea lui Baruh
4. Epistola lui Ieremia
5. Cântarea celor trei tineri
6. Cartea a treia a lui Ezdra
7. Cartea înțelepciunii lui Solomon
8. Cartea înțelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah (Eclesiasticul)
9. Istoria Susanei
10. Istoria omorârii balaurului și a sfărâmării lui Bel
11. Cartea întâi a Macabeilor
12. Cartea a doua a Macabeilor
13. Cartea a treia a Macabeilor
14. Rugăciunea Regelui Manase
Dintre toate
acestea, sunt suplimente sau adaosuri la cărțile
canonice: Cântarea celor trei tineri (din cartea lui Daniel); Rugăciunea
Regelui Manase (la sfârșitul cărții a doua
Paralipomena sau Cronici); Psalmul 151 (necanonic, la Cartea Psalmii); Istoria
Susanei și Istoria idolului Bel și a
balaurului (suplimente sau adaosuri necanonice la cartea Daniel). Iar la cartea
Esterei: Visul lui Mardoheu; Decretul lui Artaxerxes și Rugăciunea lui Mardoheu și a Esterei.
Cărțile Noului Testament
Canonul
Noului Testament cuprinde 27 de cărți și anume:
1. Sf. Evanghelie după Matei
2. Sf. Evanghelie după Marcu
3. Sf. Evanghelie după Luca
4. Sf. Evanghelie după Ioan
5. Faptele Sfinților Apostoli
6. Epistola Sf. Apostol Pavel către Romani
7. Epistola 1 a Sf. Apostol Pavel către Corinteni
8. Epistola a II-a Sf. Apostol Pavel către Corinteni
9. Epistola Sf. Apostol Pavel către Galateni
10. Epistola Sf. Apostol Pavel către Efeseni
11. Epistola Sf. Apostol Pavel către Filipeni
12. Epistola Sf. Apostol Pavel către Coloseni
13. Epistola I a Sf. Apostol Pavel către Tesaloniceni
14. Epistola a II-a a Sf. Apostol Pavel către Tesaloniceni
15. Epistola I a Sf. Apostol Pavel către Timotei
16. Epistola a II-a a Sf. Apostol Pavel către Timotei
17. Epistola Sf. Apostol Pavel către Tit
18. Epistola Sf. Apostol Pavel către Filimon
19. Epistola Sf. Apostol Pavel către Evrei
20. Epistola Soborniceasca a Sf. Apostol Iacob
21. Epistola I Soborniceasca a Sf. Apostol Petru
22. Epistola a II-a Soborniceasca a Sf. Apostol Petru
23. Epistola I Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
24. Epistola a II-a Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
25. Epistola a III-a Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
26. Epistola Soborniceasca a Sf. Apostol Iuda
27. Apocalipsa Sf. Ioan Teologul
2. Sf. Evanghelie după Marcu
3. Sf. Evanghelie după Luca
4. Sf. Evanghelie după Ioan
5. Faptele Sfinților Apostoli
6. Epistola Sf. Apostol Pavel către Romani
7. Epistola 1 a Sf. Apostol Pavel către Corinteni
8. Epistola a II-a Sf. Apostol Pavel către Corinteni
9. Epistola Sf. Apostol Pavel către Galateni
10. Epistola Sf. Apostol Pavel către Efeseni
11. Epistola Sf. Apostol Pavel către Filipeni
12. Epistola Sf. Apostol Pavel către Coloseni
13. Epistola I a Sf. Apostol Pavel către Tesaloniceni
14. Epistola a II-a a Sf. Apostol Pavel către Tesaloniceni
15. Epistola I a Sf. Apostol Pavel către Timotei
16. Epistola a II-a a Sf. Apostol Pavel către Timotei
17. Epistola Sf. Apostol Pavel către Tit
18. Epistola Sf. Apostol Pavel către Filimon
19. Epistola Sf. Apostol Pavel către Evrei
20. Epistola Soborniceasca a Sf. Apostol Iacob
21. Epistola I Soborniceasca a Sf. Apostol Petru
22. Epistola a II-a Soborniceasca a Sf. Apostol Petru
23. Epistola I Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
24. Epistola a II-a Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
25. Epistola a III-a Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
26. Epistola Soborniceasca a Sf. Apostol Iuda
27. Apocalipsa Sf. Ioan Teologul
Când au fost scrise cărțile Vechiului și Noului
Testament?
Cărțile Vechiului Testament au fost scrise înainte de Hristos, într-un
răstimp de peste o mie de ani (1400-400). Cărțile Noului
Testament au fost scrise în veacul I, cele mai multe înainte de anul 70. Numai cărțile Sf. Ioan Evanghelistul și Teologul
au fost scrise intre aceasta data și sfârșitul veacului I.
39. Ce înseamnă
Vechiul Testament și ce înseamnă
Noul Testament?
În vorbirea obișnuită cuvântul “Testament” înseamnă hotărârile luate de cineva în
scopul de a fi respectate după moarte. Cu acest înțeles și pe temeiul descoperirii date prin Sf.
Apostol Pavel în Epistola către Evrei (9, 15 și urm.), Sf.
Părinți au învățat ca cele doua Testamente – cel Vechi și cel Nou – arata voința lui Mesia
de a face moștenitori ai împărăției veșnice pe cei ce vor crede în El. Când e vorba
despre Sf. Scriptură a Vechiului Testament și a Noului
Testament, cuvântul “Testament” mai are și înțeles de “legământ”. El e “Legământul” dintre Dumnezeu și om, făcut îndată după căderea acestuia, prin făgăduința data de Dumnezeu primilor oameni ca sămânța femeii va zdrobi capul șarpelui.
Acest legământ,
pe cale de a fi uitat de oameni, a fost reînnoit fata de Patriarhul Avraam
(Fac. 12, 1-4), apoi a fost încheiat, în scris, pe muntele Sinai, intre
Dumnezeu și poporul evreu (les. 20). Despre acest legământ
vorbește Sf. Apostol Pavel în Epistola către Evrei (9, 15-28). Toate
scrierile care cuprind legea și Proorocii formează
Legământul Vechi, adică Testamentul Vechi, fiindcă vorbesc despre acel Legământ,
fiindcă sunt date înainte de Hristos și-și afla împlinirea și desăvârșirea în El. Scrierile sfinte, date după Hristos, formează Legământul
nou, adică Testamentul Nou, fiindcă vorbesc despre noua legătură făcută la Cina
cea de Taina intre Dumnezeu și oameni,
“legea cea noua”, adusa lumii de Domnul nostru Iisus Hristos (Matei 26, 28).
Sf. Apostol
Pavel arata în chip lămurit învățătura despre
cele doua Testamente. Vorbind despre jertfa Mântuitorului, el zice: “Și pentru aceasta El (Hristos) este Mijlocitorul unui nou
testament, ca prin moartea suferita spre răscumpărarea greșelilor de sub întâiul testament, cei chemați sa ia făgăduința moștenirii veșnice. Caci unde este testament, trebuie neapărat
sa fie vorba despre moartea celui ce a făcut testamentul. Caci un testament
ajunge temeinic după moarte, fiindcă nu are nici o putere câtă vreme trăiește cel ce l-a făcut. De aceea, nici cel dintâi n-a fost sfințit fără sânge” (Evr. 9, 15-18).
Ce înseamnă “Evanghelie” și “Apostol”
“Evanghelie”
înseamnă “veste buna”. Cuprinsul ei a adus și aduce
lumii vestea buna care mângâie sufletele: venirea Mântuitorului, profețită de Vechiul Testament, apoi învățătura,
faptele, patimile, moartea și slăvita
Lui înviere, înălțarea la cer, – toate având loc pentru mântuirea
lumii.
Cuvântul
“Apostol” înseamnă “trimis”. El privește în primul
rând pe cei doisprezece Apostoli, care au fost trimiși la propovăduire de însuși Domnul
nostru Iisus Hristos. Aceștia sunt: Petru și Andrei, Iacob și Ioan,
Filip și Bartolomeu, Toma și Matei,
Iacob al lui Alfeu și Levi ce se zice Tadeu, Simon Zilotul și Iuda Iscarioteanul (Matei 10, 2-4; Luca 6,14-15; Fapte 1, 13).
Acesta din urma, după trădarea și moartea Mântuitorului,
a fost înlocuit cu Matia (Fapte 1, 16, 23-26). “Apostol”, în înțelesul plin al cuvântului, este și Sf. Pavel,
chemat în chip minunat pe drumul Damascului.
“Apostoli”
sunt și cei șaptezeci (și doi), a căror
misiune e descrisa pe larg la Sf. Evanghelist Luca (10, 1-24), apoi cei trecuți de Sf. Apostol Pavel în lista celor învredniciți de darurile duhovnicești (I Cor.
12, 28), cei notați în Scrierile Părinților Apostolici (Învățătura celor 12 Apostoli, 11, 3; în Scrierile Părinților Apostolici în “P.S.B.”, București, 1979, p. 30) și, în înțeles mai larg, mulți din cei care, mai târziu, au contribuit la creștinarea popoarelor păgâne.
Dovezi din Sf. Scriptură despre insuflarea
dumnezeiasca a VT și NT
Avem dovezi
clare despre insuflarea dumnezeiasca a Sf. Scripturi. (Vezi: Despre V.T. les. 4,12; II Regi 23, 2; Isaia 6,1-8; 8,1; Avacum
2, 2 și altele). Iisus Hristos numește Vechiul Testament cuvântul lui Dumnezeu (Marcu 7, 13). El e
descoperirea neamurilor (Luca 2, 32; Evr. 1, 1-2). El descoperă pe Dumnezeu
(Matei 11, 27; Ioan 17, 6-8; 1 Ioan 5, 20). Evanghelia e revelația lui Dumnezeu (I Cor. 2, 9-10; 11, 23; 15, 3; Gal. 1, 11-12;
Efes. 1,17).
Astfel, Sf.
Apostol Pavel ne învață ca “toata Scriptură este de Dumnezeu
insuflata și de folos spre învățătură, spre mustrare, spre îndreptare, spre înțelepțirea cea intru
dreptate” (II Tim. 3, 16). Sf. Apostol Petru ne arata, la rându-i, ca “niciodată
proorocia nu s-a făcut din voia omului, ci oamenii cei sfinți ai lui Dumnezeu
au grăit purtați fiind de Duhul Sfânt” (11 Petru 1, 21). Insuflarea Sf. Scripturi este autoritate dumnezeiasca.
Este ceea ce întărește Mântuitorul când zice despre Legea Vechiului Testament:
“Amin zic vouă: înainte de a trece cerul și pământul o
iota sau o cirta din Lege nu va trece pana ce vor fi toate” (Matei 5, 18).
Cărțile
Noului Testament s-au scris sub inspirația Duhului Sfânt pe care le-au primit autorii
lor, adică Sfinții Apostoli și Ucenicii
lor. În clipa arătării către Apostoli, după Înviere, Mântuitorul le spune: “Luați
Duh Sfânt” (Ioan 20, 22), iar în momentul despărțirii de aceiași Apostoli, El
le poruncește: “Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui
și al Fiului și al Sf. Duh” (Matei 28, 19); “Ca nu voi sunteți
care vorbiți, ci Duhul Tatălui vostru este care grăiește intru voi” (Matei 10,
20); “Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care îl va trimite Tatăl, în numele
Meu, Acela vă va învață pe voi toate și vă va
aduce aminte toate cele ce v-am spus Eu” (Ioan 14, 26).
Avem și alte dovezi despre insuflarea Sf.
Scripturi?
Avem
dovezile păstrate de Sf. Tradiție. În adevăr, mulți Părinți și Scriitori bisericești dau mărturie despre insuflarea Sf.
Scripturi. Astfel, Sf. Irineu spune ca Scriptură e desăvârșită fiindcă e
insuflata de Cuvântul și de Duhul lui Dumnezeu, Gura Domnului, Duhul
Sfânt, a rostit cuprinsul Sf. Scripturi, declara Clement Alexandrinul30 (Clement
Alexandrinul, Cuvânt însemnător către Greci, 9, 82, 1, Migne, P. G., VIII, col.
192).
Ce este insuflarea dumnezeiască?
Insuflarea
sau inspirația dumnezeiasca este acea înrâurire speciala a lui Dumnezeu asupra
autorului Sfânt prin care:
1) mintea
lui se luminează în mod excepțional prin lucrarea Duhului Sfânt, primind o
putere de pătrundere în tainele adevărurilor dumnezeiești și căreia i se comunica în parte și adevăruri
noi, la care n-ar fi putut ajunge niciodată cu puterile proprii, iar voia sa se
întărește pentru a se hotărî și persista în
cele bune;
2)
aghiograful este îndemnat sa scrie ceea ce știe și ceea ce i
se va comunica, ca de sus; și
3)
aghiograful este ajutat sa nu cada în vreo greșeală.
Atenagora
spune ca Duhul Sfânt se servește de gura prorocilor ca de un organ, așa cum
flautistul sufla intr-un flaut (Atenagora
Atenianul, Solie pentru creștini, 7, 9, Migne, P. G., VI, col. 904, 908).
Sf. Ipolit lămurește ca Proorocii vorbeau numai puși în mișcare de Cuvântul
(Logosul), Care se unea cu ei și Care,
asemenea obiectului cu care se atinge chitara, ii făcea sa vestească lucrurile
voite de Dumnezeu (Sf. Ipolit, Despre
Antihrist, 2, Migne, P. G., X, col. 728).
Insuflarea
ne-o arata limpede Teofil al Antiohiei, în lămurirea pe care o da în aceasta privință:
«Profeții care istorisesc facerea lumii n-au fost de fata atunci, dar era de
fata înțelepciunea lui Dumnezeu, cea care era în El, și Cuvântul cel Sfânt al Sau, Care este totdeauna împreună cu El.
Acest Cuvânt, fiind Duhul lui Dumnezeu, începutul, înțelepciunea și Puterea Celui Prea Înalt, S-a coborât asupra Profeților și, prin ei, a vorbit despre facerea lumii și despre toate celelalte. Cuvântul lui Dumnezeu S-a folosit de
Moise ca de un organ» (Teofil al
Antiohiei, Catre Autolic, 2, 10, Migne, P. G., VI, col. 1064; Apologeti de
limbagreaca în “P.S.B.”, Bucuresti, 1985, p. 302) În marea Sa înțelepciune,
Dumnezeu vorbește prin oameni, asemenea oamenilor (Fer. Augustin, Despre Cetatea lui Dumnezeu, 17, 62, Migne, P. G., XLI,
col. 537), spre a se face înțeles.
Sfânta Scriptură poate fi înțeleasă ușor?
Nu. Înțelegerea
Sfintei Scripturi nu este la îndemâna fiecăruia dintre noi, oamenii, fiindcă adevărurile
pe care ea ni le prezinta sunt mai presus de mintea noastră omeneasca, sunt adevăruri
dumnezeiești care se adresează celor credincioși și cu viață
duhovniceasca. De altfel, ea însăși mărturisește ca tâlcuirea ei nu e lucru ușor.
La întrebarea pe care Filip o pune famenului etiopian, care citea din proorocia
lui Isaia, daca înțelege ce citește, cel întrebat răspunde: “Cum as putea, de
nu mă va călăuzi cineva?” (Fapte 8, 31).
Sf. Apostol
Petru scrie astfel despre Epistolele Sf. Apostol Pavel: “În toate epistolele
sale sunt unele lucruri cu anevoie de înțeles, pe care cei neînvățați și neîntăriți le răstălmăcesc, ca și pe
celelalte Scripturi, spre a lor pierzare” (11 Petru 3, 16). Cele 176 de versete
ale Psalmului 118 sunt nu numai o lauda sincera a Legii Domnului, ci și o rugăciune neîntrerupta pentru dobândirea adevăratei ei înțelegeri.
Sf. Părinți și Scriitori bisericești au arătat, în repetate rânduri, greutățile
întâmpinate pentru înțelegerea Sf. Scripturi. Origen spune ca înțelesul
Scripturii nu se descoperă de la început cititorilor, mai ales celor necunoscători
în lucrurile dumnezeiești, sau care sunt necredincioși ori nevrednici. Nu e de
mirare, zice el, fiindcă înțelesul Scripturii e un lucru supraomenesc (Origen, Despre principii, 4, 1, 7, CB 5, pp. 302-303).
Puținătatea înțelegerii
noastre nu poate pătrunde strălucirea dogmelor (Idem, op. cit., loc. cit., p.
304). Aceasta e una din cauzele principale ale căderii în erezie (Idem, op.
cit., 4, 2, 168, p. 305-306). Fericitul Augustin ne recomanda ca părțile neînțelese
din Scriptură sa le apropiem de altele, care sunt clare, spre a le pătrunde
unele prin altele (Fer. Augustin, Despre învățătura. creștină, 3, 27, 38,
Migne, P. L., XXXIV, col. 80). Sf. Ioan Damaschin ne îndeamnă ca: «daca citim o
data, de doua ori, și nu înțelegem ce citim, sa nu ne trândăvim,
ci sa stăruim, sa meditam, sa întrebăm. Caci spune Scriptura: “Întreabă pe tatăl
tău și-ti va da de știre, întreabă pe bătrâni și-ti vor spune” (Deut. 32, 7). Cunoștința nu este a tuturor» (Sf.
Ioan Damaschin, Dogmatica, 4, 17, trad. D. Fecioru, Bucuresti, 1938, p. 286)
Cum trebuie interpretată sau înțeleasă Sfânta Scriptură?
Sf. Scriptură
cuprinde trei înțelesuri:,
1. înțelesul după litera, obștesc, sau
istoric;
2. înțelesul mai înaintat sau sufletesc;
3. înțelesul duhovnicesc.
Origen, care
e izvoditorul acestor trei trepte ale tălmăcirii Sf. Scripturi, susține ca înțelesul
cărților insuflate se împarte după cele trei feluri de credincioși aflători în
Biserica: cei simpli, cei înaintați și cei desăvârșiți.
«Cei simpli sa-și întărească (sufletul) ca din trupul
Scripturii (numim acest înțeles după litera, obștesc și istoric); daca însă unii au început sa înainteze ceva și pot sa privească un lucru mai pe larg, sa-și întărească (sufletul) ca din sufletul Scripturii; iar cei care
sunt desăvârșiți și asemenea acelora despre care Apostolul
zice: “Iar înțelepciunea o propovăduim la cei desăvârșiți; dar nu înțelepciunea
acestui veac, nici a stăpânitorilor acestui veac, care sunt pieritori, ci propovăduim
înțelepciunea lui Dumnezeu ascunsa, pe care Dumnezeu a rânduit-o mai înainte de
veci spre slava noastră” (I Cor. 2, 6-7), aceia sa se întărească din însăși
legea duhovniceasca, care cuprinde umbra bunurilor viitoare.
Același
Origen declara ca înțelesul duhovnicesc este cel mai înalt și trebuie pus înaintea celui material sau istoric (Origen, Comentar la Evanghelia lui Ioan, 10, 5(4), 19, Migne,
P. G., XIV, col. 313,).
Tâlcuirea
dreapta a Sf. Scripturi e însă aceea care tine seama de toate cele trei înțelesuri
și le folosește potrivit cu ideile, persoanele și faptele biblice, cum au făcut cei mai mulți din Sfinții Părinți.
Sf. Ioan Gura de Aur zice: «Sa nu citiți literele în chip simplu, ci sa cercetați
ideile. Daca cineva se oprește numai asupra cuvintelor și nu cercetează nimic mai mult decât cele scrise, multe greșeli va
săvârși”) (Sf. Ioan Gura de Aur, La
celelalte, contra ereticilor…, Omilia 8, Migne, P. G., XLVIII, col. 769, trad.
de prof. Justin Moisescu, Sf. Scriptură și
interpretarea ei în opera Sfântului Ioan Hrisostom, 1942, p. 95).
Ce se cere
pentru tâlcuirea dreapta a Sf. Scripturi?
Tâlcuirea
dreapta a Sf. Scripturi cere:
1. O viață
curata și înflorită de virtuți;
2. Cunoașterea
voii dumnezeiești prin studiul îndelungat și smerit al
Descoperirii dumnezeiești;
3. Cunoașterea învățăturii
Bisericii și a Sf. Tradiții.
În privința curăției
vieții, Sf. Maxim Mărturisitorul spune: «Cunoștința întocmai a cuvintelor
Duhului se descoperă numai celor vrednici cu Duhul, adică numai acelora care
printr-o îndelungată cultivare a virtuți-lor, curățindu-și mintea de funinginea patimilor, primesc cunoștința celor dumnezeiești,
care se întipărește și se așază în ei, de la prima atingere,
asemenea unei fețe într-o oglinda curata și stravezie» (Sf. Maxim Marturisitorul, Raspuns catre
Talasie, 65, în Filocalia, vol. III, trad. rom. de Pr. Dr. D. Staniloae, p.
420). Viața potrivita Duhului duce la cunoașterea voii dumnezeiești arătată
în Sf. Scriptură. Duhul din noi recunoaște Duhul din Sf. Scriptură, cum observa
Mântuitorul însuși: “De va voi cineva sa facă voia Lui (Dumnezeu), va cunoaște
despre învățătura aceasta daca este de la Dumnezeu sau daca Eu vorbesc de la
Mine Însumi” (Ioan 7, 17).
Se cuvine sa
citim Sf. Scriptură cu smerenie, ca pe Cuvântul lui Dumnezeu, cerându-I mai înainte
ajutorul ca s-o înțelegem și având dorința
calda de a ne lumina ființa prin cuprinsul ei. Atunci când, din pricina puținătății
înțelegerii noastre, nu pricepem anumite învățături din ea, sa rugam pe preot
sa ne tâlcuiască acele învățături. Cunoașterea adânca a învățăturii Bisericii și a Tradiției îmbogățește duhul tâlcuirii celei adevărate. O
astfel de cunoaștere ajuta mult la înțelegerea dreapta a Sf. Scripturi. Lipsa
de temeinica și adâncă înțelegere a Bibliei, precum și lipsa legăturii strânse cu Sf. Tradiție, duce la eresuri și rătăciri, aspru mustrate de însuși Mântuitorul, când zice: “Va rătăciți,
neștiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu” (Matei 22, 29).
Sinoadele ecumenice ale Bisericii
Sinoadele bisericești au fost ținute
pentru a rezolva diferite probleme atunci când nu s-a putut ajunge la consens
prin simple discuții. Majoritatea sinoadelor au fost locale, deși în unele
cazuri deciziile adoptate s-au bucurat de o largă acceptare (aşa cum sunt cele
Șapte Sinoade Ecumenice). Primul sinod al Bisericii s-a ținut de către Apostoli
la Ierusalim, în primul secol (Fapte 6:1-7).
Cele șapte Sinoade Generale ale
întregii Biserici Creștine sunt cunoscute sub numele de Sinoade Ecumenice. Ele acoperă
perioada dintre 325 si 757 d. Hr., iar deciziile lor reprezintă temelia
învățăturii creștine acceptate de ramurile răsăriteană si apuseană a Bisericii
Creștine. Deciziile acestor Sinoade Ecumenice au fost luate sub călăuzirea
Duhului Sfânt, aşa cum le-a promis Iisus Hristos apostolilor Lui.
La aceste Sinoade Ecumenice au fost
întocmite multe Canoane sau norme care guvernează administrarea Bisericii.
Biserica Catolică acceptă ca ecumenice
si unele sinoade ulterioare, organizate numai de autoritățile si reprezentanții
Bisericii Catolice. Aceste sinoade, dintre care ultimul este al doilea Sinodul
de la Vatican (1962-1965), nu sunt acceptate de Biserica Ortodoxă ca având
valabilitatea sau autoritatea adevăratelor Sinoade Ecumenice. Astfel, nici una
din deciziile acestor concilii catolice nu sunt valabile în Biserica Ortodoxă.
Pentru a înțelege mai bine motivele convocării lor si deciziile care au fost
adoptate, cele șapte Sinoade Ecumenice sunt prezentate în continuare în ordine
cronologică.
Primul Sinod
Ecumenic
Primul Sinod Ecumenic a fost convocat
de Împăratul Constantin cel Mare, pe 20 mai 325. Sinodul s-a întrunit la
Niceea, în provincia Bitinia din Asia Mică, fiind deschis oficial chiar de
către Constantin. Sinodul a adoptat 20 de hotărâri, inclusiv Crezul de la
Niceea (prezentat mai jos), Canonul Sfintei Scripturi (Biblia) si a stabilit
tinerea Pastilor.
Principalul motiv pentru convocarea
lui a fost controversa ariană. Arie, un preot din Alexandria, sustinea că Iisus
Hristos a fost creat de Dumnezeu, negând astfel divinitatea lui Hristos. Arie
argumenta că dacă Iisus a fost născut, atunci a existat o vreme în care El nu a
existat; iar dacă a El a devenit Dumnezeu, atunci a existat o vreme în care El
nu a fost Dumnezeu. Intentia initială a lui Arie era să răspundă unei alte
erezii, prin care se făcea confuzie între cele trei persoane ale Sfintei Treimi
(sabelianism).
Un număr de episcopi l-au urmat pe
Arie, iar Biserica a intrat în prima si poate cea mai profundă divizare a
credintei. Până atunci, mărturisirile de credintă făceau parte din Crezul
recitat de candidații la botez. Un Crez pentru botez, reprezentând arianismul,
a fost prezentat Sinodului de către Eusebiu din Nicomedia, însă a fost respins
imediat. În cele din urmă a fost acceptat un alt Crez, reprezentând Crezul de
la Ierusalim, având inclus termenul foarte important „homoousis", însemnând „de aceeasi fiintă” (de aceeasi
esentă). Astfel s-a adoptat ca ortodoxă (corectă) afirmatia că Iisus este „de
aceeasi fiintă” cu Tatăl. Acest Crez este cunoscut ca fiind Crezul de la Niceea
si este următorul:
Cred într-unul Dumnezeu, Tatăl Atottiitorul, făcătorul cerului si al
pământului, al tuturor văzutelor si nevăzutelor.
Si într-unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu unul născut, care
s-a născut din Tatăl mai înainte de toti vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu
adevărat din Dumnezeu adevărat; născut, nu făcut, cel de-o fiintă cu Tatăl,
prin care toate s-au făcut.
Care pentru noi oamenii si pentru a noastră mântuire s-a pogorât din
ceruri si s-a făcut om, de la Duhul Sfânt si din Maria Fecioara, si s-a făcut
om.
Si s-a răstignit pentru noi în timpul lui Pontiu Pilat, a pătimit si
s-a îngropat si a înviat a treia zi, după Scripturi.
Si s-a suit la ceruri si sade de-a dreapta Tatălui. Si iarăsi va să
vină cu slavă, să judece viii si mortii, a cărui Împărătie nu va avea sfârsit.
O altă hotărâre a acestui Sinod a fost
formula calendaristică pentru tinerea Paștelui. Pastele cade de prima lună
plină, după echinocțiul de primăvară, după Pastele evreiesc.
Sinodul a stabilit de asemenea si alte
chestiuni de importantă bisericească, privind aspecte de natură morală si
teritorială, atât pentru cler, cât si pentru laici. Un anume participant,
diaconul Atanasie din Alexandria, s-a dovedit un apărător al Ortodoxiei prin
mărturisirea lui de credintă si prin redactarea Crezului care îi poartă numele.
Un alt participant, care prin
argumentarea lui împotriva impunerii celibatului pentru toate treptele de
clerici a respins obligativitatea celibatului în Biserica Ortodoxă, a fost
Pafnutie, un egiptean care era ucenicul Sfântului Antonie. El suferise atâtea
greutăti si cruzimi în timpul prigoanei lui Maximian, încât trupul lui a atras
cinstirea din partea celorlalti episcopi, iar recomandările sale s-au bucurat
de mare respect.
Numărul episcopilor care au participat
la Sinod a fost de 318. De aceea acest Sinod mai este numit si Sinodul celor
318 Părinti. El s-a încheiat pe 25 iulie 325. Amintirea lui este prăznuită în
Biserica Ortodoxă în a saptea duminică după Pasti.
Al doilea Sinod
Ecumenic
Al doilea Sinod Ecumenic a fost
convocat de Împăratul Teodosie I la Constantinopol, în 381, la care au
participat 150 de episcopi. Teodosie s-a dovedit un apărător al credintei
ortodoxe, iar intentia lui cu convocarea Sinodului a fost eradicarea completă a
arianismului si condamnarea lui Macedonie si a lui Apolinarie, formulând
învătătura despre unitatea Sfintei Treimi si deplina umanitate a lui Hristos.
Macedonie învăța că Sfântul Duh nu
este o persoană („hypostasis”), ci o simplă putere („dynamos”) a lui Dumnezeu,
afirmând deci că Duhul Sfânt este inferior Tatălui si Fiului. Sinodul a
condamnat învățătura lui Macedonie si a formulat învățătura despre Sfânta
Treime. Această învățătură afirmă că există „un Dumnezeu în trei ipostasuri”,
proclamând că Duhul Sfânt este Dumnezeu, egal cu Tatăl si cu Fiul, de aceeasi
fiintă cu Acestia. Aceasta a devenit baza învătăturii crestine.
Crezul de la Niceea, adoptat de primul
Sinod Ecumenic, a fost completat cu cinci propozitii care stabileau învătătura
despre Sfântul Duh, despre Biserică, Taine, învierea mortilor si viata veacului
care va să vină:
Si [cred] întru Duhul Sfânt, Domnul de viată
făcătorul, care din Tatăl purcede, care împreună cu Tatăl si Fiul este închinat
si slăvit, care a grăit prin prooroci.
Într-una sfântă, sobornicească si apostolească Biserică,
Mărturisesc un Botez spre iertarea păcatelor,
Astept învierea mortilor si viata veacului ce va să vină. Amin.
Crezul a
fost cunoscut de atunci sub numele de Crezul niceo-constantinopolitan, sau
Simbolul Credintei. În privinta privilegiilor ierarhice, Sinodul a stabilit că
Episcopul de Constantinopol are întâietate peste toate Bisericile, mai putin
peste cea a Romei. Doi dintre episcopii care au avut un rol important în
dezvoltarea învătăturii crestine au fost Sf. Grigorie Teologul (sau Grigorie de
Nazianz, care a prezidat Sinodul) si Sf. Grigorie de Nyssa.
Al treilea Sinod Ecumenic
Al treilea
Sinod Ecumenic a fost convocat la Efes în 431, de către Împăratul Teodosie.
Sinodul a condamnat învătătura lui Nestorie, Arhiepiscopul Constantinopolului,
care învăta că în Hristosul întrupat au existat două persoane separate, una
divină si una omenească.
Nestorie
accentua firea omenească a lui Hristos în dauna firii divine, învătând că
Fecioara Maria născuse un om (pe Iisus Hristos) si nu pe Dumnezeu
(„Cuvântul" sau Fiul lui Dumnezeu). Logosul (sau „Cuvântul") doar ar
fi locuit în Hristos, ca într-un templu. Hristos deci ar fi fost doar un
„purtător de Dumnezeu”. Această învătătură era vădit contrară învătăturii
ortodoxe prin care Hristosul întrupat era o singură Persoană, Dumnezeu si Om în
acelasi timp.
Unul din
punctele învătăturii lui Nestorie era respingerea denumirii de
"Theotokos" (Născătoare de Dumnezeu) pentru Fecioara Maria. Nestorie
o numea pe Fecioara Maria "Christotokos" (Născătoare de Hristos) sau
"Anthropotokos" (Născătoare de om), dând astfel nastere „controversei
hristologice".
Sinodul a
reafirmat învătătura Bisericii cum că Domnul nostru Iisus Hristos este o
singură persoană, nu două persoane separate. Sinodul a stabilit că Domnul Iisus
Hristos, Fiul lui Dumnezeu („Logosul”) este Dumnezeu desăvârsit si Om
desăvârsit, cu un suflet rational si cu trup. Unirea celor două firi ale lui
Hristos se face astfel încât una nu o tulbură pe cealaltă. Sinodul a stabilit
denumirea de „Theotokos” pentru uz teologic si liturgic în Biserică, întărind
Crezul niceo-constantinopolitan si interzicând orice adăugare sau eliminare din
acesta.
La acest
Sinod au participat două sute de episcopi, prin care si Sf. Chiril al
Alexandriei care s-a dovedit un apărător al Ortodoxiei, luptând pentru
respingerea si anatemizarea lui Nestorie.
Al patrulea Sinod Ecumenic
Acest Sinod
a fost convocat în 451 la Calcedon, în partea asiatică a Constantinopolelui, de
către Împăratul Marcian si sotia lui Pulcheria. Trebuia dezbătută o altă
controversă privind persoana lui Hristos. Eutih, un arhimandrit din
Constantinopol, sustinea că firea umană (mai putin desăvârsită) a lui Hristos
ar fi fost complet absorbită de firea Sa divină, cele două firi fiind astfel
confundate într-una. Prin această unire, Eutih sustinea că Hristos ar fi avut o
singură fire. Această erezie s-a numit „monofizitism” („o singură fire”).
Sinodul a condamnat această învătătură si a stabilit că au existat două firi desăvârsite
în una persoană a lui Hristos, unite „în mod neamestecat, neschimbat,
nedespărtit si neîmpărtit".
La Sinod au
participat 650 de episcopi. Hotărârile dogmatice ale Sinodului au fost
exprimate printr-o mărturisire de credintă cunoscută sub numele de Mărturia de
la Calcedon. Printre celelalte hotărâri adoptate s-a aflat una neacceptată de
Biserica apuseană: canonul 28, prin care Arhiepiscopul de Constantinopol primea
titlul de Patriarh, reafirmându-se astfel hotărârea de la al doilea Sinod
Ecumenic care dădea întâietate Episcopului de Constantinopol peste celelalte
Biserici, mai putin peste cea a Romei. Canonul 28 al acestui Sinod îi acorda
Arhiepiscopului de Constantinopol anumite drepturi administrative peste
provinciile din jurul Constantinopolelui, făcându-l astfel Patriarh. Aceasta a
fost respinsă de apuseni cu explicatia că „trebuie păstrate atributiile
patriarhiilor răsăritene initiale".
Al cincilea Sinod Ecumenic
Al cincilea
Sinod Ecumenic s-a tinut la Constantinopol, în 553, fiind convocat de Împăratul
Iustinian I. Controversa monofizită continuase după condamnarea lui Eutih si
după emiterea Mărturisirii de la Calcedon.
Disputele
personale dintre episcopi si amestecul Statului în problemele teologice si
bisericesti au dus la o situatie nefericită în Biserică, situatie pe care nici
măcar autoritatea si influenta lui Iustinian nu a putut-o solutiona.
Iustinian a
luat initial apărarea monofizitilor, însă ulterior a trecut de partea
ortodocsilor. Împărăteasa Teodora i-a încurajat pe monofiziti să genereze noi
probleme, punând în discutie pozitia teologică a trei ilustri teologi care
muriseră deja de un secol. Acestia erau episcopi antiohieni si părinti
renumiti, Teodor din Mopsuestia, Teodoret din Cir si Iba din Edessa. Acuzatia
era că scrierile celor trei, pătrunse de nestorianism, fuseseră condamnate de
al treilea Sinod Ecumenic.
Acuzatorii
monofiziti doreau condamnarea celor trei, chiar dacă acestia erau morti.
Iustinian a fost determinat de puterea acestei controverse să convoace acest al
cincilea Sinod Ecumenic, care s-a deschis la Constantinopol pe 5 mai 553, fiind
prezidat de Eutihie, Patriarhul Constantinopolelui.
Au
participat 165 de episcopi, iar scrierile celor trei au fost condamnate, iar ei
însisi anatemizati. Această hotărâre a fost acceptată cu greu în Apus. În
timpul Sinodului a apărut o dispută între episcopii răsăriteni si cei din Apus
privind anatemizarea mortilor, si pentru un timp numele Papei a fost sters din
scripte. Ruptura permanentă între Răsărit si Apus a fost evitată prin eforturile
lui Iustinian.
Sinodul a
confirmat învătătura Bisericii privind dubla natură a lui Hristos si a
reafirmat că El este Dumnezeu desăvârsit si Om desăvârsit. Însusi Împăratul
Iustinian si-a mărturisit credinta ortodoxă în forma cunoscutului imn bisericesc
„Fiul unul-născut si Cuvânt al lui Dumnezeu”, care se cântă la Sfânta
Liturghie.
Al saselea Sinod Ecumenic
Al saselea
Sinod Ecumenic s-a tinut la Constantinopol în 680, fiind convocat de Împăratul
Constantin IV Pogonatos. La el au participat 170 de episcopi.
În ciuda
hotărârilor celui de-al cincilea Sinod Ecumenic, a legilor stricte si a
măsurilor represive luate împotriva lui, monotelismul („o singură voie”) a
continuat să producă tulburare în Biserică si în Stat. El a constituit temelia
pentru crearea unor biserici noi si independente, cum ar fi cea armeană, cea
etiopiană si a altora.
Ca rezultat
al eforturilor împăciuitoare ale Împăratului Herakleu pentru aducerea înapoi a
armenilor la Biserica Ortodoxă, a început să se răspândească o nouă învătătură
privind Persoana lui Hristos. Prin aceasta se spunea că în Hristos,
Dumnezeul-Om, ar fi existat o singură voie. Această învătătură s-a numit
„monotelism” si a fost propusă initial ca un compromis între monofizitism si
ortodoxie, pentru aducerea înapoi în Biserică a monofizitilor, într-o vreme în
care Imperiul era amenintat de persi si ulterior de musulmani.
Atât
Sergiu, Patriarhul de Constantinopol, cât si Papa Honorius, au acceptat
formularea împăratului, prin care existau în Hristos două firi, însă un singur
„mod de lucru”. În afirmarea învătăturii însă, Papa a folosit nefericita
expresie „o singură voie” în Hristos, care înlocuia expresia „o singură
energie” asupra căreia conveniseră ambele părti.
După
dezbateri aprinse, al saselea Sinod Ecumenic a reusit să stingă controversa
monotelită. Monotelismul a fost condamnat împreună cu sustinătorii lui.
Sinod a
stabilit că „Hristos a avut două firi cu două moduri de lucru: ca Dumnezeu
lucrând minuni, înviind din morti si urcând la cer; ca Om lucrând faptele cotidiene
ale vietii. Fiecare fire îsi exercita propria ei voie”. Natura divină a lui
Hristos a avut o misiune specifică de îndeplinit si la fel natura Lui umană,
fără ca acestea să se amestece, să se schimbe sau să lupte una împotriva
alteia. „Cele două firi (naturi) distincte si activitătile lor specifice erau
în mod tainic unite în una Persoană Divină a Mântuitorului Iisus Hristos.”
Sinodul Trulan („al cinci-șaselea Sinod")
Acesta nu
este al saptelea Sinod Ecumenic, ci mai degradă o completare la Sinoadele
Ecumenice al cincilea si al saselea. El s-a tinut la Constantinopol în sala de
sub cupola cea mare (trullos) a palatului împărătesc. De aceea se numeste
Sinodul Trulan, în greacă fiind numit „al cinci-saselea”, iar în latină
„quinisext”.
Sinodul a
fost convocat de Iustinian II, în 692. Atât Sinodul Ecumenic al cincilea cât si
al saselea dezbătuseră exclusiv problema hristologică, fără a discuta chestiuni
de ordin bisericesc. Acest Sinod poate fi considerat o continuare a tuturor
Sinoadelor Ecumenice anterioare, având în vedere că prin al doilea său canon el
a ratificat toate canoanele si deciziile celor de dinaintea lui. El a ratificat
de asemenea asa-numitele „Optzeci si cinci de Canoane Apostolice",
canoanele sinoadelor locale si cele mai importante dintre canoanele
principalilor Părinti ai Bisericii, acordându-le astfel autoritate ecumenică.
Canoanele
de disciplină ale acestui Sinod, desi nu au fost acceptate de Papă iar în
Răsărit au fost respectate numai partial, au contribuit semnificativ la mărirea
diferentelor între Răsărit si Apus. De exemplu, canoanele 13, 30 si 48 privind
căsătoria clericilor, altele referitoare la vârsta pentru hirotonire sau la
oprirea căsătoriei pentru clerici, erau contrare unor practici din Apus,
practici pe care Roma nu a acceptat să le schimbe conform hotărârilor acestui
Sinod. Oricum, acelasi Sinod a întărit prin al saselea canon o practică aparte
din Răsărit, potrivit căreia o persoană nu se mai putea căsători după ce a fost
hirotonită într-una din treptele preotesti. Astfel, pentru prima oară, preotiei
ca taină i se acorda întâietate fată de taina cununiei. Desi nu există nici o
justificare dogmatică pentru această inferioritate doctrinară a tainei
cununiei, interzicerea căsătoriei după hirotonire continuă până în ziua de azi
în Biserica Ortodoxă.
Al saptelea Sinod Ecumenic
Acest Sinod
a dezbătut în principal controversa referitoare la icoane si la locul lor în
închinarea ortodoxă. El a fost convocat la Niceea în 787, de către Împărăteasa
Irina, la cererea lui Trasie, Patriarhul de Constantinopol. La el au participat
367 de episcopi.
Mai înainte
cu aproape o sută de ani, controversa iconoclastă (împotriva icoanelor)
zguduise încă o dată temelia Bisericii si a Statului în Imperiul Bizantin.
Excesele religioase si minunile atribuite icoanelor de către unii membrii ai
societătii au făcut ca cinstirea icoanelor si închinarea ce i se cuvenea numai
lui Dumnezeu să aducă a idolatrie. Aceasta a generat la rândul ei cealaltă
extremă, prin care iconoclastii au eliminat complet icoanele din viata
liturgică a Bisericii. Iconofilii considerau că icoanele serveau la păstrarea
învătăturilor doctrinare ale Bisericii. Ei vedeau icoanele ca fiind modul
dinamic al omului de exprimare a divinului prin artă si frumusete.
Sinodul a
stabilit învătătura prin care icoanele trebuiau cinstite, dar nu închinate.
Răspunzând invitatiei Împărătesei de a participa la Sinod, Papa Adrian a
răspuns printr-o scrisoare prin care afirma cinstirea icoanelor, dar nu si
închinarea care i se cuvenea numai lui Dumnezeu.
Hotărârea
Sinodului de reintroducere a icoanelor în Biserică continea si un paragraf
important pentru justificarea folosirii si cinstirii icoanelor în Biserica
Ortodoxă până în ziua de azi: „Spunem că sfintele icoane, vopsite, în mozaic
sau din alte materiale, trebuie expuse în sfintele biserici ale lui Dumnezeu,
pe vasele sfinte si pe vesmintele liturgice, pe pereti, pe mobilă, în case si
de-a lungul drumurilor, si anume icoanele Domnului si Dumnezeului nostru Iisus
Hristos, ale Maicii noastre de Dumnezeu Născătoarea, ale îngerilor si ale
tuturor celor sfintiti. Mereu când sunt privite aceste reprezentări, ele îi fac
pe cei care le privesc să-si aducă aminte si să iubească prototipul lor.
Spunem, de asemenea, că ele trebuie sărutate si că sunt obiecte de venerare si
cinstire (timitiki proskynisis), dar nu de adevărată închinare (latreia), care
îi este rezervată numai Lui care este tinta credintei noastre si care are o
fire divină. Venerarea adusă unei icoane este de fapt transmisă prototipului
ei. Cel care venerează icoana îl venerează în realitate pe cel reprezentat în
ea”.
Sinodul a
emis 22 de canoane privind aspecte de ordin administrativ si disciplinar,
condamnând simonia (hirotonirea pentru bani), alegerea
episcopilor de către autoritatea statală si construirea de mănăstiri mixte.
Totusi, în ciuda recunoasterii de către Papă a acestui Sinod, Carol cel Mare al
Frantei a refuzat să-l recunoască nu numai ca ecumenic, ci în totalitatea lui.
El nu a fost de acord cu hotărârea de venerare a icoanelor si, ca urmare a
opozitiei lui, în 794 s-a tinut la Frankfurt un sinod prin care se condamna
venerarea icoanelor si se respingea întregul Sinod. Acest Sinod a fost
recunoscut în Apus abia la sfârsitul secolului al 9-lea, însă fără acele norme
care erau contrare practicilor din Biserica Catolică.
Un Sinod
regional a fost convocat la Constantinopol în anul 843, sub Împărăteasa
Teodora. Venerarea icoanelor a fost solemn proclamată în Catedrala Sfânta
Sofia. Călugări si preoti au mers în procesiune si au restaurat icoanele la
locul lor de cinste. Ziua aceea s-a numit „Triumful Ortodoxiei" si până în
prezent este sărbătorită anual printr-o slujbă aparte în prima duminică din
Postul Mare - „Duminica Ortodoxiei”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu